هر آنچه درباره مزرعه محتوا یا Content Farm باید بدانید

  • نویسنده : سمیرا فهیمی
  • زمان مطالعه : 14 دقیقه
  • تاریخ انتشار : 1400/09/09
هر آنچه درباره مزرعه محتوا یا Content Farm باید بدانید

از آنجایی که گوگل همیشه حواسش به همه چیز هست این بار نیز با شاهکاری مثل مزرعه محتوا توانسته است مُچ بسیاری از آدم‌های تنبل قصه را بگیرد. اگر با موضوع الگوریتم‌های گوگل آشنایی اندکی داشته باشید، حتماً می‌دانید چرا گوگل تصمیم گرفت که این الگوریتم‌ها را برای بهبود سیستم جستجوی گوگل ایجاد کند. قصه از اینجا شروع شد که مدتی پس از به وجود آمدن گوگل و آشنا شدن مردم با این موضوع که می‌توان به وسیلۀ این صفحۀ جستجو و وب سایت‌های موجود، کسب و کار خود را رونق بخشید، به تدریج رقابت بین همۀ افراد برای رتبه اول شدن در گوگل افزایش پیدا کرد. حالا فکر می‌کنید مشکل موضوع چیست؟ مگر رقابت بد است؟! در این مقاله ازمجموعه  مقالات آموزشی مجموعه الو محتوا  به طور کامل دربارۀ مزرعه‌سازی برای محتوا با شما صحبت می‌کنیم. بنابراین با ما در ادامۀ این داستان زیبا همراه شوید


 مزرعه محتوا چیست؟

همانطور که گفته شد، به تدریج تمامی کاربران گوگل سعی داشتند با عجله پله‌های ترقی را در صفحات گوگل طی کنند و به رنک اول گوگل برسند. ناگفته نماند که تقلب‌های بسیاری هم در این میان صورت گرفت و حتی امروز هم با وجود الگوریتم‌های گوگل تقلب‌های بسیاری انجام می‌شود. البته این رتبه اول شدن با تقلب‌های فراوان هیچ سودی برای کاربران نخواهد داشت. به مرور گوگل با این موضوع برخورد کرد. زیرا فهمید بسیاری از صفحات گوگل دارای مطالبی تکراری و یکسان هستند. بنابراین به این نتیجه رسید که به احتمال زیاد این کاربران گوگل مطالب وب سایت‌ها را از روی یکدیگر کپی می‌کنند.

با ادامۀ این روند که تمامی صفحات گوگل مطالب یکسانی خواهند داشت. در نتیجه گوگل تصمیم گرفت مزرعه محتوا را شناسایی کند. بدین وسیله دیگر افراد نمی‌توانستند محتوای کپی شده و تکراری خود را در وب‌سایت‌ها قرار دهند. البته مشکلی برای قرار دادن این مطالب تکراری در وب سایت‌ها وجود ندارد. اما باید بیان کرد که این نوع وب‌سایت‌ها دیگر نمی‌توانند به رنک یک گوگل برسند.  گوگل معمولاً برای شناختن این وبسایت‌ها روی کلمات کلیدی تمرکز می‌کند و موضوع رقابتی بین چندین وبسایت را مورد بررسی قرار می‌دهد.

حتماً تصور می‌کنید که گوگل با طراحی یک مزرعه برای تولید محتوا با فضای سبز توانسته کاربران خوب خود را از کاربران بد جدا کند. اما کاملاً برعکس فکر می‌کنید. فارم محتوا همان جایی است که کاربران خطاکار گوگل به سمت آن هدایت می‌شوند. همۀ افرادی که قصد دارند به وسیلۀ مطالب کپی به رتبۀ اول گوگل برسند، گوگل آنها را به سمت درون این مزرعه که مملوء از مطالب و وب‌سایت‌هایی با محتوای تکراری و بی ارزش است، هدایت می‌کند‌. در واقع کانتنت فارم شامل تمامی وبسایت‌هایی است که سعی کرده‌اند تنها با قرار دادن یک مطلب تکراری وبسایت خود را پر کنند.

مزرعه محتوا

این مطالب هیچ ارزشی برای کاربران ندارند و خوب می‌دانید که گوگل با افرادی که برای کاربران ارزش قائل نیستند چه می‌کند. البته باید بگوییم که این بی‌ارزش بودن محتوا تنها مربوط به کپی بودن مقاله نمی‌شود. حتی اگر محتوای وب‌سایت از لحاظ الگوریتم‌های گوگل کیفیت چندانی نداشته باشد و توجه به تکنیک‌های لازم برای نوشتن محتوای گوگل نشده باشد نیز مکان آن محتوا، مزرعه برای محتوا خواهد بود.

به طور کلی می‌توان گفت اصطلاح “مزرعه محتوا” یک اصطلاح جدید در صنعت تولید محتواست. به طور کلی مزرعه برای تولید محتوا به شبکه‌ای از سایت‌ها گفته می‌شود که با هدف ایجاد ترافیک در موتورهای جستجوی گوگل و دریافت حجم بالای بازدید و در نهایت کسب درآمد تبلیغاتی از این طریق، محتوای بی کیفیت و کپی تولید می‌کنند.

به طور کلی تولید محتوا برای تقویت دانش و پاسخ به سؤالات فرد خوانندهٔ محتواست و تبلیغات سایت فقط بخشی از محتوای دیجیتالی به شمار می‌رود که باید درست و به جا استفاده شود. به بیانی ساده‌تر هدف از جستجوی افراد در سایت‌ها یافتن پاسخ برای سؤالات خود است. دو ایراد اصلی درمورد سایت‌های مزرعهٔ وجود دارد:

  • ایراد اول: اول این ‌که بیشتر مواقع صاحبان این نوع سایت‌ها، نویسندگانی برای تولید محتوای وب‌سایت انتخاب می‌کنند که تخصص و دانش کافی در خصوص رعایت الگوریتم‌های گوگل و درک خواسته مخاطب را ندارند. از این رو محتوای نوشته شده کاملا غیر اصولی بی کیفیت با کاملاً کپی خواهد شد.
  • ایراد دوم: دوم این‌که کیفیت و سطح مطالب موجود در این سایت‌ها پایین است. زیرا نویسندگان هدف اصلی را صرفاً موتورهای جستجو در نظر می‌گیرند و همین موضوع باعث می‌شود در نتیجه کیفیت محتوا اغلب پایین باشد. در مقاله‌های موجود در ‌وب‌سایت‌های مزرعه سرقت ادبی و اطلاعات نادرست فراوان است. از این رو پیشنهاد می‌کنیم از مطالب این نوع سایت‌ها به عنوان مرجع استفاده نکیند.

در ادامۀ این مطلب از مجموعه الو محتوا بیشتر با این مزرعه گسترده محتوا به ظاهر سرسبز آشنا خواهیم شد!


 نحوه کار مزرعه های محتوا

در ادامۀ این کار در مورد نحوه کار مزرعه های محتوا نکاتی بیان می‌کنیم. در واقع گوگل به کمک الگوریتم‌های خود، به خصوص الگوریتم پاندا که شاید با آن آشنا باشید، می‌تواند تمامی کلید واژه‌ها و کلمات مقاله را بررسی کند. در واقع گوگل بیشتر از هر چیزی به نظر کاربران و چیزی که آنها جستجو کرده‌اند اهمیت می‌دهد. حتماً برای شما پیش آمده است وقتی چیزی را جستجو می‌کنید، در صفحۀ اصلی شما چندین صفحه باز می‌شود که همۀ آنها مطالبی شبیه به هم دارند. گوگل سعی می‌کند با بررسی کلمه‌های کلیدی و کیفیت مقاله و توجه به نظر کاربران و بیشترین موردی که آنها سرچ کرده‌اند، مقالاتی که در وب‌سایت‌ها وجود دارد را دسته بندی کند.

 نحوه کار مزرعه های محتوا

بسیاری از این مقاله‌ها به دلیل داشتن کوچک‌ترین مطالب تکراری و بدون توجه به کلمات کلیدی سرچ شده توسط کاربر، به مزرعه محتوا منتقل می‌شوند. بعضی از شرکت‌های بزرگ با ثبت اطلاعات و معرفی وبسایت خود به موتور جستجوی گوگل از (API) استفاده می‌کنند. یعنی موتورهای جستجو کاملاً به شکل خودکار وبسایت آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند. هنگامی که شما در وب‌سایت خود متونی را قرار می‌دهید که هیچ توجهی به کلمات کلیدی و جستجو شده توسط کاربران ندارند و مطالب و محتوای آن با الگوریتم‌های گوگل هماهنگی ندارند، نه تنها گوگل بلکه الگوریتم‌های پاندا و دیگر اعضای اصلی گوگل نیز شما را خطاکار می‌دانند.


 مزایا و معایب تولید محتوای مزرعه‌ ای

شاید با خود فکر کنید که بهترین مزیت تولید محتوای مزرعه این است که شما می‌توانید به راحتی با کپی کردن محتوا از گوگل ورودی بگیرید و شاید تحت شرایط خاصی رتبه بالایی نیز در صفحات گوگل بدست آورید، اما این مزیت تنها خیالی کوتاه مدت است. (البته شما خواننده محترم که هرگز جز این دسته از کاربران نیستید) اما مثلاً اگر فرد دیگری، این موضوع را مزیت تولید محتوای مزرعه بداند، کار او اشتباه است. زیرا یکی از معایب تولید محتوای مزرعه این است که خیلی زود می‌تواند توسط گوگل شناخته شده و ارزش و کیفیت خود را از دست بدهد.

نحوه شناسایی و ویژگی ‌های کانتنت فارم

موتورهای جستجوی گوگل کل ۲۴ ساعت فعال هستند. بنابراین در هیچ ثانیه از شبانه‌ روز شما نمی‌توانید با قرار دادن (Content Farm) و به اصطلاح مطالب اسپم، گوگل را دور بزنید. زیرا این موتورهای جستجو در هر لحظه تمامی مطالب وب‌سایت‌های گوگل را به طور کامل با جزئیات مورد بررسی قرار می‌دهند. در صورت وجود حتی کوچک‌ترین مشکل، امتیاز و رنک آنها را جابه‌جا می‌کنند. برای اینکه به راحتی کانتنت فارم را تشخیص دهید، مطلبی از سایت را کپی کرده و در صفحه گوگل سرچ کنید. به همین راحتی. حالا صفحه‌هایی که در صفحه اصلی گوگل بالا می‌آیند، می‌توانند به شما بگویند که این مطلب در چند وبسایت تکرار شده است.


کشاورزان محتوا

وظایف کشاورزان محتوا

این مزرعه محتوا بسیار بزرگ نباید یک کشاورز داشته باشد؟ در جواب باید گفت، مزرعه دارای کشاورزان محتوا زیادی است و در واقع همۀ کسانی که وب‌سایتی با محتوای بی‌کیفیت و تکراری می‌سازند، کشاورزان محتوا هستند. اولین نکته این است که باید از قرار دادن هر گونه مطالب تکراری و بی‌کیفیت در وبسایت خود جلوگیری کنید. این اولین قدم و مهم‌ترین قدم است که پس از آن باید با نگاهی به الگوریتم‌های گوگل و دستوراتی که آنها برای شما مشخص کرده‌اند، عملکردهایی مثل نگارش خوب و جذاب بودن متن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر مطالب گفته شده، وب‌سایت نباید حجم کمی داشته باشد یا به اشتباه به سایت‌های دیگر پیوند داده نشود. همچنین قرار دادن تبلیغات بسیار زیاد در وبسایت مناسب نیست.


 الگوریتم‌های مرتبط به مزرعه محتوا

اینطور تصور کنید که درون این مزرعه زیبا یک پاندای بسیار جذاب، معروف به الگوریتم پاندا وجود دارد و از صبح تا شب بر کار کشاورزان نظارت دارد و تمام حواس خود را به تک تک کارهای می‌دهد. آقای پاندا که جزء آخرین الگوریتم‌هایی است که توسط گوگل مطرح شده است، برای تشخیص مطالب بی‌کیفیت و محتوای کوتاه و بی‌ارزش ایجاد شده است. به همین دلیل اگر می‌خواهید توسط این الگوریتم‌ها جریمه نشوید، بهتر است که حتماً توجه جدی به مطالب وب سایت خود داشته باشید.

رویکرد گوگل نسبت به کشاورزی محتوا

خوشبختانه گوگل توجه بسیار زیادی به کشاورزی محتوا که همه روزه در صفحات جستجو گوگل ایجاد می‌شود دارد. موتورهای جستجوی گوگل بسیار قوی هستند. همچنین به کمک الگوریتم‌ها می‌توانند این مزارع محتوا را تشخیص دهند و رنک و امتیازدهی وب‌سایت‌ها را تغییر دهند. گوگل نسبت به کشاورزی محتوا حساسیت بسیار زیادی دارد. به گونه‌ای که حتی امروزه افرادی که از این زمینه سوء استفاده داشته باشند، جریمه نیز خواهند شد. بدون شک مهم‌ترین رویکرد گوگل نسبت به کشاورزی محتوا بروزرسانی کردن الگوریتم پاندا بود. این اپدیت سبب شد تا جزئی‌ترین موارد مربوط به سئو و کیفیت مطالب مورد بررسی قرار گیرد.

چند مثال از نمونه های مزرعه محتوایی

مزرعه‌های محتوایی در صفحات گوگل بسیار زیاد است و حتی شما نیز می‌توانید به راحتی بروید یک جمله دلخواه را در صفحات گوگل جستجو کنید و حداقل چند مزرعه را برای آن تشخیص دهید. به عنوان مثال، توجه کنید که تعداد کلمات مشابه در آن وب‌سایت از ۱۰ درصد بیشتر است یا خیر. همچنین تا چه حد لینک‌های خارجی در وبسایت قرار گرفته است. هرچه این لینک‌ها بیشتر باشد، احتمال اینکه این وبسایت مزرعه برای تولید و توسعه محتوا باشد نیز بیشتر است. علاوه بر این، اگر مطالب آن کپی باشند و تبلیغات زیادی در آن انجام شده باشد نیز می‌تواند یک مزرعه برای تهیه محتوا باشد.


الگوریتم پاندا

رویکرد گوگل نسبت به کشاورزی محتوا

خوشبختانه گوگل توجه بسیار زیادی به کشاورزی محتوا و مزرعه محتوا که همه روزه در صفحات جستجو گوگل ایجاد می‌شود دارد. موتورهای جستجوی گوگل بسیار قوی هستند. همچنین به کمک الگوریتم‌ها می‌توانند این مزارع محتوا را تشخیص دهند و رنک و امتیازدهی وب‌سایت‌ها را تغییر دهند. گوگل نسبت به کشاورزی محتوا حساسیت بسیار زیادی دارد. به گونه‌ای که حتی امروزه افرادی که از این زمینه سوء استفاده داشته باشند، جریمه نیز خواهند شد. بدون شک مهم‌ترین رویکرد گوگل نسبت به کشاورزی محتوا بروزرسانی کردن الگوریتم پاندا بود. این اپدیت سبب شد تا جزئی‌ترین موارد مربوط به سئو و کیفیت مطالب مورد بررسی قرار گیرد.


موفقیت با مزرعه محتوا امکان ‌پذیر است؟

خیر. هیچگاه این سؤال را از گوگل نپرسید. شاید بتوانید با استفاده از مزرعه برای امر تهیه و تولید محتوا به سرعت جایگاه مناسبی در صفحات گوگل به دست آورید، اما توجه کنید که موتورهای جستجوی گوگل هر روزه در حال بررسی جزئیات هستند و به سرعت می‌توانند این مشکلات را در وب‌سایت شما بررسی کنند و رنک وب سایت شما را پایین بیاورند.

سخن پایانی

در این مقاله از مجموعه الو محتوا به طور کامل دربارۀ مزرعه محتوا و ویژگی‌های آن صحبت کردیم. به طور کلی با توجه به این که گوگل سختگیری بسیار زیادی برای ایجاد وب‌سایت‌هایی با محتوای بی‌کیفیت دارد، امروزه بسیاری از وبسایت‌ها سعی می‌کنند که مطالب خود را با توجه به این الگوریتم‌ها در وبسایت قرار دهند. با این حال، باز هم شاهد تقلب‌های بسیاری هستیم که خیلی زود توسط موتورهای جستجو و الگوریتم‌های گوگل شناسایی خواهند شد.

با توجه به مطالب گفته شده اگر نیاز به تولید محتوایی با رعایت تمام اصول گفته شده و به دور از هر گونه خطایی دارید، با کارشناسان مجموعه الو محتوا در تماس در بوده و محتوای خود را به ما بسپارید.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سفارش فوری تولید محتوا

تعداد کلمه و مقاله را وارد کنید تا سفارش شما محاسبه شود

درصد تخفیف : 0%
قیمت هر مقاله0 تومان
قیمت کل0 تومان
قیمت با تخفیف0 تومان
پرداخت

با ما گفتگو کنید